mandag den 27. juni 2016

Hjemmelavet te af fx mynte, hyben og hyldeblomst



Nu er sommeren ved at nærme sig og en masser  træer blomstrer rigtig flot. Hvert år når jeg ser på disse flotte blade og nyder den dejlige duft som nogle af dem afgiver, tænker jeg på man ikke kan udnytte det.



Det har betydet at jeg flere gange har lavet hjemmelavet hyben te af rosenbladene. Du kan faktisk også lave sirup af hybenbladene.

Da vores mynte er utrolig energisk og gror helt vildt, bliver der også tørret utrolig store mængder af mynte i efteråret. Mynten tørrer jeg ofte ved at klippe nogle store grene af planten, folde en avis rundt om dem og hænge det et tørt sted nogle dage. Den friske mynte bliver naturligvis også anvendt flittigt til te så længe det er muligt.

Sidste sommer læste jeg på en blog om tørret hyldeblomster som blev anvendt til te. Det var desværre sidst i sæsonen for hyldeblomsterne, men jeg fik fundet et par enkelte blomsterklaser som blev tørret. Jeg klippede klaserne i stykke og lagde dem på køkkenrulle og så i vinduet et par dage. Indrømmet så gav det en kraftig duft, idet hyldebær kan lugte meget dårligt. Men det påvirkede ikke smagen.

Du kan drikke de forskellige typer hjemmelavet te rent eller blandet med fx sort te. Jeg har ofte blandet min tørret hyldeblomst med mynten.

Selvfølgelig er der mere arbejde ved selv at tørre disse blomster, men når du en koldt og blæsende vinterdag nyder en kop hjemmelavet te så synes jeg du får nogle andre billeder på nethinden end hvis det er købeversionen. Samtidig så synes jeg den smager en tand bedre end købevarianterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)