onsdag den 15. juni 2016

Lækkert havre-spelt-franskbrød


Som nævt i opskriften til det lækre havre-rug-franskbrød, så driller kæresten driller mig tit med at det er sjældent at han får samme slags brød eller boller flere gange.



Så da vi begge var vild med brødet, kunne jeg ikke dy mig for at naturligvis at bage det i anden version i weekenden. Denne gang med speltmel i stedet for rugmel og rugkerner blev erstattet med hvedekerner.

Personligt må jeg indrømme at denne version klart er min favorit af de to brød.


Et brød
595 g vand
300 g (manitoba) hvedemel
200 g fuldkornsmel
125 g speltmel
100 g havregryn
75 g hvedekerner
60 g solsikkekerner
15 g salt
15 g gær

Stil hvedekerner, havregryn og solsikkekerne i blød i 245 g vand i et par timer (kan nemt stå i et døgn hvis du kommer det i køleskabet).

Smulder gæret ud i hvedemelet og ælt alle ingredienserne sammen. Ælt gerne dejen i 5-8 minutter. Stil derefter dejen køligt (mix 6 grader) i 12-36 timer.

Hvis du har en hævekurv lader du efterfølgende dejen hæve i ca 3 timer i kurven. Hvis du ikke har en hæve kurv, stiller du dejen ved stuetemperatur i ca 2 timer hvorefter du former brødet og lader det hæve en times tid.

Bages ved 235 grader i ca 30 minutter. Dette brød kan nemt holde sig i 3-4 dage.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)