onsdag den 1. juni 2016

Små drømme - småkager med mandler


Opskriften på disse små drømme er sammensat af forskellige opskrifter jeg har fundet på nettet på denne småkager. Den første portion jeg fik lavet af dem var der for lidt smør i, så jeg har øget mængden i opskriften nedenfor.


Det er nogle sprøde småkager, som er nemme at lave. Nok skal dejen på køl, men du kan faktisk ælte dejen dagen inden og bare stille den på køl til du skal bruge den.

Har skumle planer om at lave en portion hvor jeg kommer lidt grofthakket chokolade i, for jeg syntes de godt kan virke lidt kedelig pga der mangler lidt smag/krydderi i småkagen


ca 20 stk
170 g hvedemel
130 g sukker
60 g blødt smør
1 spsk vaniljesukker
1/2 dl olie
1/2 tsk hjortetaksalt
15-20 (halverede) mandler eller nødder

Pisk smør, sukker og vaniljesukker luftigt sammen. Tilsæt olien lidt ad gangen. Sigt mel og hjortetaksalt sammen og vend det forsigtigt i dejen.

Ælt dejen sammen og lad den hvile på køl i ca 1 time. Formes til små kugler og pres en halv mandel eller nød i hver af dem.

bages ved 150 grader varmluft i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)