onsdag den 27. juli 2016

Solbær - til marmelade og kager

Nu nærmer sæsonen for et bær som jeg på ingen måde kunne lide som barn, men i dag sætter stor pris på. Nemlig solbær. Jeg har ofte syntes det var for stærk, især i marmelade.

Men i dag laver jeg solbærmarmelade hvert år og er vild med det - jeg kommer mere vand i, end opskrifterne normalt anbefaler.



Sidste år forsøgte jeg mig første gang med at kun at lave en portion på ca 2 kg bær af gangen - og så komme tre store poser i fryseren. Vi har to solbærplanter og de giver gerne mere end 10 kg. Så der bliver altid efterladt nogle bær til fuglene som elsker dem.

Fordelen ved at have solbær i fryseren er også at du en vinterdag kan bage en kage med solmodne solbær - det sætter jeg stor pris på.

Solbærmarmelade kan bruges til meget mere end bare som almindelig marmelade. Vi bruger også ofte solbærmarmelade som tilbehør til kødsovs og hakkebøffer. Det lyder virkelig mærkeligt (og jeg var også lettere skeptisk første gang kæresten introducerede mig til det), men det smager rigtig godt.


En kage som helt klart skal bages her i sæsonen for solbær er denne lækre smuldre kage med havregryn og solbær






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)