fredag den 19. august 2016

Drømmekage med muscovadosukker

En kage som jeg rigtig godt kan lide men meget sjældent bager er drømmekagen fra Brovst - med masser af godt snask.


Op til weekenden bager jeg ofte en kage, som vi kan få i løbet af weekenden. Det giver en god hygge og alternativ til slik.


I lang tid har jeg gået med planen om at ville bage drømmekage med muscovadosukker i stedet for almindelig sukker og nu skulle det så være. Men til min store overraskelse havde jeg end ikke den klassiske opskrift på drømmekagen på min blog og da jeg gik på jagt i mine gamle kogebøger kunne jeg heller ikke finde den. Så jeg måtte en tur på nettet og søge lidt rundt. Jeg valgte Amo's nytolkning af kagen, hvor du ikke pisker æggemassen over vandbad. Det er klart den version jeg også vil bruge fremover. Men der var ikke nok snask på til min smag.

Så her kommer min tilrettet version, hvis du ikke ønsker at anvende muscovadosukker kan du nemt erstatte det med brun farin. Men jeg synes det giver det giver en rigtig god smag

1/2 bradpande:
250 g hvedemel
50 g smeltet smør
3 æg
2 dl mælk
2 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker

Fyld:
325 g kokosmel
175 g smør
125 g brun farin
125 g muscovadosukker
1/2 dl mælk

Pisk æg samt sukker luftigt sammen og kom smøret i dejen. Bland de tørre ingredienser sammen og vend dem i dejen.

Kommes i en bradepande (25*35 cm) og bages ved 200 grader i ca 20 minutter.

Imens smeltes smør og mælk i en gryde og resten kommes i. Lige før fyldet skal hældes over kagen, koges fyldet op.

Når fyldet er fordelt jævnt over kagen, bages den i ca 10 minutter ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)