mandag den 22. august 2016

Financiers med mandler

Jeg har set flere forskellige opskrifter på financiers, men har endnu ikke selv smagt dem. Fælles for opskrifterne har været at de, ud over indeholdet af mandler, også alle var med brunet smør, og æggehvider. Så da jeg stødte på denne opskrift hos Claus Meyer som ikke indeholdt nogle af de dele undrede jeg mig lidt.



Men hvorfor ikke bruge den undren til som undskyldning til at bage en portion :-) Så det gjorde jeg, og har ikke fortrudte det. Det blev nogle rigtig lækre kager. Jeg har ikke specielle forme til financiers så jeg fandt mine små muffinsforme frem og de passede perfekt.

Jeg leger lidt med tanke om at prøve at komme fx ferskner eller æbler i dem næste gang jeg bager dem.


30 stk
250 g blødt smør
250 g rørsukker
125 g revet marcipan
2 æg
3 æggeblommer
190 g hele mandler eller mandelmel
50 g mel

Rør smør,  marcipan og rørsukker godt sammen. Tilsæt derefter æg og æggeblommer lidt af gangen, blandingen skal ende med at være jævn.

Blend mandler til mandelmel og vend det sammen med hvedemelet. Vend melblandingen forsigtigt i æggemassen. Fyld dejen i finacierforme (eller muffinsforme).

Kagerne bages ved 180 g varmluft i ca 12-15 minutter. Serveres når de er afkølet


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)