onsdag den 17. august 2016

Gulerods-havtornskage - den bedste gulerodskage jeg har smagt

En af mine favorit kager er Lagkagehusets gulerodskage og jeg har mange gange forsøgt at efterligne den. Men de opskrifter jeg hidtil har testet på gulerodskager, har jeg ikke været synderlig vilde med. Så derfor skulle der afprøve en ny opskrift, så jeg søgte lidt rundt på nettet.





Da jeg fandt denne opskrift var jeg slet ikke i tvivl og det færdige resultat blev rigtig godt.

Jeg valgte at erstatte rosinerne med havtorn - du kan selv afgøre om du vil have en af delene i, eller springe over det punkt.

Toppingen kan enten laves med smørcreme eller flødeost. Jeg prøvede begge varianter, og vi var begge mest vilde med smørcremen. Hvis du vil bage en halv bradepande vil jeg nok gange opskriften neden for med 3


Form (ca 10*20)
150 g brun farin
100 g gulerødder - groft revet
70 g hvedemel
50 g smør
40 g valnødder (hakket)
20 g havtorn (kan erstattes med 1 dl rosiner)
1/2 tsk bagepulver
1 æg
1 nip salt
3/4 tsk stødt kanel
1/2 tsk stødt nelliker

Topping/havtorncreme:
50 g flødeost
50 g smeltet hvid chokolade
1 spsk havtorn saft

eller
70 g smør
15 g havtornsaft
2-3 spsk flormelis


Pisk æg, farin samt smør sammen. Bland mel, bagepulver, kanel, nelliker samt salt sammen og pisk det i æggemassen. Mos havtorne og rør derefter dem, gulerødder og valnødder i dejen og hæld dejen i formen. Bages ved 175 grader i ca 18 minutter

Rør imens ingredienserne til havtorncreme sammen.

Lad kagerne afkøle inden du kommer havtorncremen på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)