onsdag den 31. august 2016

Havregrynskager med smørcreme og chokolade

Da jeg bagte havre-hasselnøddelflager syntes jeg de godt kunne blive lidt bløde på dagen efter (selv om de ikke var lagt sammen).



Derfor forsøgte  jeg at lave en version hvor jeg ændrede lidt i mængderne og kun brugte havregryn. Resultatet var rigtig godt - klart nogle som forsvinder lyn hurtigt.

Jeg lavede 8 kugler ud af portionen (4 kager), men næste gang laver jeg 14-16 kugler i stedet for, For de var næsten for store.


ca 4 styk
45 g sukker
40 g smør
45 g havregryn
1 spsk hvedemel
1 spsk lys sirup
1 spsk mælk
1/2 tsk bagepulver

Smørcreme:
2 spsk flormelis
3 spsk smør

Smelt smørret og rør sirup ud i det. Rør derefter sukke og mælk i massen.

Bland havregryn, mel og bagepulver samme og kom det til sidst i smørmassen.

Bages ved 175 grader i 8-12 minutter - til de lige er blevet lidt mørke i kanten. Lad kagerne køle af inden du samler dem to og to med smørcreme. Opskriften på smørcremen jeg anvendte er det forhold som vi bedst kan lide. Men du kan nemt tilsætte mere flormelis eller smør - smag dig frem så du ender med lige det mix du ønsker.

Du kan nemt komme lidtlidt smeltet chokolade på nogle enkelte af kagerne inden du samler dem - så er de lidt som dem du kan købe hos bageren :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)