onsdag den 3. august 2016

Luksus gulerodsboller (nem version af gulerodsbrud)

Det er yderst sjældent at jeg kommer smør og æg i mine boller. Men nogle gange skal man have lov til forkælelse. Så da jeg skulle bage morgenboller til os, var det planen at bage en portion gulerodsbrud, men da jeg fx ikke have solsikkekerne, så brugte jeg i stedet opskriften som inspiration til en portion luxsus gulerodsboller.




Resultatet blev nogle lækre bløde og mættende boller, så det kan godt ske at jeg skal komme æg og smør i mine boller ind imellem. Bollerne kan også nemt bruge til madpakken, for de er på ingen måde tørre dagen efter.


ca 10 boller
400 g hvedemel
200 g vand 
100 g revet gulerødder
100 g havregryn
100 g vand 
50 g smør
10 g gær
10 g salt
1 æg

Ælt alt melet, vand, gær, revet gulerødder og salt sammen. Smet smøret og lad det køle lidt af. Tilsæt derefter smør og æg og ælt dejen godt igennem.

Lad dejen hæve en times tid ved stuetemperatur og stil den derefter i køleskabet i 12-24 timer. Form bollerne og lad dem hæve ved stuetemperatur i et par timer inden du bager dem ved 230 grader i ca 18 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)