fredag den 2. september 2016

Nem opskrift på grove boller - tømt rester af mel, gryn og kerner


Næsten hver weekend bager jeg boller til morgenmad og de bliver ofte også brugt til aftensmaden med en god portion hvidløgssmør. De er også gode til madpakken eller sandwhich. Mange gange bliver jeg spurgt om hvilke typer mel og kerne jeg bruger og om det ikke er dyrt at købe mange forskellige slags mel til dem.

Min personlige holdning er at jeg gerne bruger penge på en god hvedemel (farvoritten er klart manitoba mel) og fuldkornshvedemel (gerne ølandshvede, jeg har endnu ikke fundet en billig version af fuldkornshvedemel af rigtig god kvalitet). Men tilgengæld behøver det ikke være græskarkerne eller chiafrø i mine boller hver gang. Der nyder jeg lige så gerne hvedekerne og havregryn.






Det sidste mange weekender har det være mere eller mindre samme standard opskrift jeg har anvendt. Men selv om det har været samme opskrift, så har bollerne ikke været ens. For jeg har virkeligt fået ryddet op i mine rester af små poser med mel og kerner.

Men uanset hvilket mix jeg har brug, så har kærestens og min dom hver gang været at det er nogle godt og lette boller - som samtidig mætter rigtig godt.

Men vi har også nogle gange konstateret at der er visse typer mel (fx grahamsmel og durummel) og kerne (fx hirseflager) som ikke giver lige så godt et resultat som andre. Vores farvoritter af mel er klart manitoba hvedemel og en god fuldkornshvedemel (fx ølandshvede). Til gengæld kan du nemt "nøjes" med havregryn og hvedekerne som kernerne i bollerne.

Opskrifterne har bestået af tre hoveddele:


  • Hvedemel -her har jeg gerne anvendt halv manitobamel og halv almindelig hvedemel. Det vigtigste er at du anvender noget hvedemel med højt protein indhold, for det giver højt glutenindhold hvorved bollerne hæver godt.
  • Fuldkonsmel - her har jeg virkelig tømt ud i mine rester. Kodeordet har været fuldkorn, så det har både været rugmel, speltmel, hvedemel og durummel. Nogle gange har jeg også anvendt grahamsmel for at få tømt en pose mel, som jeg meget sjældent anvender.


  • Kerner - igen en god mulighed til at få dine rester. Det har bl..a været hvede- og rugkerne, solsikke- og græskarkerner. Men jeg har brugt havregryn, hirsesflager og chiafrø (hvis du anvender disse skal du dog anvende 50 % mere vand). Vi spiser i hverdagen ofte havregryn til morgenmad, og når posen er ved at være tom, er der ofte meget smulder i den sidste portion. Derfor gemmer jeg ofte dette havregryn til at bage af. Nogle rester af bulgur og couscous er også blevet anvendt. Jeg har nogle røde linser som jeg også overvejer at anvende. 


12-16 boller
600 g vand
300 g manitoba mel
300 g hvedemel
200 g fuldkornsmel
100 g kerner
100 g kogende vand
10 g gær
10 g salt


Hæld det kogende vand over kerne og lad det trække i ca 2 timer. Kom derefter alt melet i og smulder gæren ud i det inden du ælter vand og salt i dejen.

Ælt dejen godt igennem og lad den hvile ved køkkentemperatur en times tid inden du stiller den i køleskabet i 12-36 timer.

Lad derefter dejen stå ved køkkentemperatur i 2-3 timer inden du former den til boller og bager dem ved 250 grader i ca 18 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)