onsdag den 19. oktober 2016

Havrebrød version 2

Hvis du begynder at rulle igennem alle de billeder jeg har uploaded i min fotomappe på google vil du naturligvis se rigtig mange billeder af brød og kager :-)




Da jeg for noget tid siden skulle finde et billede af rugbrød, kom jeg til at sortere så jeg startede med de ældste billeder. Derved faldt jeg over et billede af nogle rigtig flot brød, som jeg kan huske smagte rigtig godt. Men kunne ikke huske at jeg havde bagt det efterfølgende.

Efter lidt søgning på bloggen, fandt jeg opskriften som var mit havrebrød.

Jeg ændrede lidt på opskriften, for dels ville jeg kun have et brød ud af protionen, dels havde jeg ikke noget surdej. Samtidig ændrede jeg mængderne fra dl til gram

1. dag om morgenen:
200 g vand
50 g hvedemel
45 g rugmel
1/2 dl hvedekerner
10 g gær

Gæren smuldres ud i hvedemelet, og resten af ingredienserne æltes i. Jeg kom et viskestykker over, så det kunne hygge sig imens jeg var på arbejde.

1. dag om aftnen:
350 g hvedemel
330 g vand
100 g havregryn
10 g salt


Bland mel og vand i dejen fra om morgenen. Dejen røres godt, stilles til at hvile i ca 45 minutter.Nu hældes salten over dejen og du ælter lidt i dejen med hånden. Dernæst hviler den 30 minutter inden du igen ælter med hånden. Så skal dejen i køleskabet i 12-24 timer.

2. dag (ca 3 timer før du vil have det ud af ovnen):
Drys bordet med mel og havregryn og skrab/hæld dejen ud (med en dejskraber). Dejen trækkes ud i et langt stykke. Du skal nu folde de to ender og sider mod midten, så det bliver et mere kvadratisk stykke.

Har du hæveskåle kan du bruge sådan en - drysset med mel og havregryn. Ellers er det en skål med viskestykke (også drysset med mel). Her hæver dejen i ca 1 time - til du synes den har hævet sig ca et par centimeter. Dejen skal placeres, så folderne vender op ad.


Imellemtid tændes ovnen på 275 grader, og du sætter bradepanden ind med vand i, så der dannes rigtig god damp. Brødet vendes forsigtig ud på en plade og kommes i ovnen, der nu skrues ned på 250 grader. Efter 15 minutter kikker du til det, for når det begynder at få lidt farve skal temperaturen ned på 235 grader i ca 15 minutter til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)