fredag den 14. oktober 2016

Hjemmelavet mandelflager

Næsten gang hver gang der står i en opskrift at der skal bruges mandelflager, så tænker jeg om de evt ikke kunne undværes. For jeg ved at når jeg står i butikken for at købe dem, så synes jeg at de er alt for dyre. Men dels giver smagen af mandel rigtig meget til en kage, og samtidig er de flotte visuelt.



Derfor har jeg i længere tid leget med at om man ikke kan lave dem selv. Pt har jeg ikke stødt på nogle beskrivelser. Men da jeg en dag kom til at kikke på grøntsagssnitteren til min kenwood, tænkte jge på at hvis den kan bruges til tynde skiver kartoffel, kan den så ikke også bruges til mandelflager?

Ok ikke så tynde som købeversionen, men alligevel. Så jeg kastede mig over forsøget som gik meget nemt.

I løbet af 10 minutter have jeg lave mandelflagerne - og fået rengjort maskinen og pakket den væk.

Jeg kom mandelflagerne i mit dørslag, så de mindste stykker blev sigtet fra. Resultatet blev to glas.

Et glas med de små stykker og et glas med pæne mandelflager. Jeg har tænkt mig at bruge de mindre stykker i opskrifter hvor der skal bruges fint hakket mandler, men du kan også komme det i en minihakker og give en ekstra omgang og så har du en portion mandel mel.

Så nu skal jeg have kastet mig over et par opskrifter hvor der skal bruges mandelflager.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)