mandag den 31. oktober 2016

Koldhævet emmerbrød

I lang tid har emmermel stå på listen over meltyper jeg gerne ville prøve. Men jeg har endnu ikke kunne opstøve rent emmermel i nogle butikker. Derfor valgte jeg at prøve urtekrams emmer- og speltmels blanding. Det specielle ved emmermel er at det giver brødet en mørk farve og en speciel aroma. Samtidig har det et meget slapt glutenstruktur, så dejen virker meget blød.




Derfor valgte jeg at bage det som brød (og komme det i en hævekurv) i stedet for som boller. Hvis du bager det som boller vil jeg anbefale at du kun bruger 400 g vand.

Brødet havde helt klart en flot mørk farve, men ikke så speciel en aroma. Men klart en blanding jeg nemt kunne finde på at bruge igen - og jeg vil fortsætte med at lede efter rent emmermel.


Et stort brød
450 g vand
400 g emmer og speltmel
200 g manitoba mel
10 g salt
10 g gær

Opløs gæren i vandet, tilsæt surdej, begge meltyper og salt. Æltes i ca 15 minutter og hæver derefter på køkkenbordet i ca 1 times tid inden skålen stilles på køl i 12-36 timer.

Form dejen til den hævekurv du vælger (eller boller hvis du ønsker det). Hæver i 2-3 timer i hævekurven.

Bages ved 250 grader i 10 minutter og derefter 235 grader i ca 20-25 minutter. Hvis du har mulighed for det vil jeg klart anbefale at anvende bagesten/stål hvis du bager det som et brød. Du skal dog huske at stenen skal kommes i en kold ovn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)