onsdag den 16. november 2016

Boller med ristet kerner

Normalt når jeg bager boller eller brød med kerne i sætter jeg dem i blød nogle timer inden dejen æltes. Men da jeg skulle bage boller denne gang, kom jeg til at tænke på at jeg nogle gange har bagt med ristet kerne. Så derfor valgte jeg at riste kernerne og først komme dem i når dejen var æltet lidt sammen.



Belært af de første par gange jeg bagte med ristet kerner har jeg tilsæt ekstra væske, for solsikkekerne rog hørfrø suger meget mere væsk når de er blevet tørret.


2 brød
750 g vand
500 g manitobamel
300 g fuldkorns ølandshvedemel
150 g solsikkekerner (eller græskarkerner)
100 g sesamfrø eller hørfrø
15 g salt
10 g gær


Kerner ristes (enten på pande eller i ovnen) til de får lidt farve og køle derefter af. Jeg valgte at komme solsikkekerne i ovnen ved 200 grader varmluft i 2-3 minutter inden hørfrøene kommes i ovnen.

Smulder gæren ud i melet og ælt vandet i. Når dejen har æltet et par minutter kommer du saltet i. Lad dejen hvile et par minutter inden du ælter kernerne i.

Lad dejen hæve ved køkkentemperatur et par timer inden du kommer det på køl.  Lad dejen hæve i køleskabet i 12-36 timer


Form dejen og kom dem i hævekurvene (som du inden har kommet godt med mel i). Lad dejen hæve ved køkkentremperatur i 2-3 timer.

Lad gerne ovnen være på ca 275 grader når du kommer brødet i. Skru derefter ned til 250 grader og efter 10 minutter til 235 grader. I alt fik mine brød ca 25 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)