onsdag den 23. november 2016

Fødselsdag =kiksekage med nougat - på kondenseret mælk

Da jeg var barn var to kager næsten altid på menuen til min fødselsdag - kiksekage samt sandkage smurt med smeltet chokolade og drysset med kokos.





Den første gang jeg selv holdt fødselsdag stod den også på kiksekage, men ellers har jeg ikke lavet den kage. Indholdet af palmin har ikke ligefrem fristet mig til at gøre det.

Men lige siden jeg for nogle år siden stødte på en opskrift hvor kagen var lavet på kondenseret mælk i stedet for palmin, har jeg ville prøve denne. Så da jeg havde fødselsdag og skulle have kage med på arbejde, stod den på den klassiske kiksekage.

Jeg valgte at tilsætte lidt nougat også, men du kan vælge kun at bruge mørk chokolade. Jeg brugte ca 50/50 af henholdsvis mørk chokolade på 55% og 70%.

En rugbrødsform på 1,7 l
350 g mørk chokolade
50 g noutgat
50 g smør
1 dåse kondenseret mælk
ca 20 kiks
4-8 spsk hakkede hasselnødder og pistacie

Skær chokolade og nougat  i nogle grove stykker og kom det samt smør og kondenseret mælk i en gryde som langsomt varmes op.

Beklæd en aflang form (ca 1 1/2 liter) med bagepapir og kom lidt af chokoladen i. Kom derefter et lag kiks på, efterfulgt af et lag chokolade. Der skal i alt være mindst 3 lag kiks. Slut af med et lag chokolade og drys hakkede nødder over. Stil kagen på køl i mindst 3 timer, eller gerne natten over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)