mandag den 28. november 2016

Klassiske koldhævet ciabatteboller

Hvis du følger denne blog, så vil du vide at jeg har et meget svagt punkt for nybagt brød. Et af mine ynglingsbrød er ciabatta pga brødet krumme og luftighed. Men det er faktisk lang tid siden at jeg har bagt enten ciabattabrød eller boller. Så da jeg samtidig ved at kæresten også er vild med dette brød, hvad var så mere oplagt end at weekendens morgenbrød skulle være det.



Det endte faktisk med at blive morgenbrødet i et par weekender, idet jeg legede med hvor meget vand der kunne komme i portionen.

Den første version bagte jeg med halv mel og halv vand. Resultatet var nogle rigtig lækre boller, men de flød meget ud.

Jeg har lidt forskellige opskrifter på ciabattabrød på bloggen. Dels fuldkornsstykker, brød med fordej og en version med kerner i. Men indrømmet så forbinder jeg ikke selv ciabattabrød med kerne.

Da jeg havde en halvtom pose fuldkorns durum mel valgte jeg at tage udgangspunkt i den. 

ca 12 boller:
500 g vand
400 g tipo hvedemel
200 g fuldkorns durummel 
25 g olie
10 g gær
10 g salt


Smulder gæren ud i melet og ælt alle ingredienserne i. Lad dejen hæve et par timer ved køkkentemperatur inden du stiller den i køleskabet. Der kan den hæve i 12-36 timer.

Form bollerne (dejen er stadig lidt blød i det) og bag dem ved 250 grader i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)