onsdag den 14. december 2016

Dolce latte/dulce de leche - med vanilje eller chokolade

De sidste par gange jeg har lavet dolce latte (eller dulce de leche som nogle også kalder det for), har jeg lavet det i vakkumpakket poser.  Jeg laver ofte en god portion, nå jeg nu har sat det over. For det kan bare komme i fryseren i poserne, og så det nemt at anvende i forskellige desserter og kager.



Da jeg denne gang skulle lave en ny portion fik jeg lyst til at lege lidt med det.

1 pose med 300 g kondenseret mælk (dvs den klassiske version)
1 pose med 50 g kondenseret mælk og 1 vaniljestænger (vaniljekornet var brugt til noget andet)
1 pose med 50 g kondenseret mælk og 20 g hvid chokolade

Poserne kom i en gryde med kogende vand og fik ca 2 1/2 time.

Posen med hvid chokolade valgte jeg at bruge til en portion pandekager til brunch - hvilket var rigtig godt. Men ulempen med chokoladen er at dette stivner og karamellen bliver dermed lidt hård. Men jeg valgte blot at komme posen i noget varmt vand inden karamellen skulle bruges.

Indrømmet så kunne du ikke smage chokoladen så meget, så hvis det skal gentages så bliver det med mere chokolade i.

De to andre karamel skal anvendes til fyldt chokolade. Testsmagning af vaniljeversionen, var nemlig rigtig positiv.



2 kommentarer:

  1. Mon man kan lave det i sous vide?? Men ellers super god ide - elsker ting der er nemme at bruge efterfølgende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du burde kunne lave det i sous vide. Det var kun min dovnskab som gjorde at det var nemmere at komme en gryde på komfueret end at finde sous viden frem :-) Men jeg har intention om at prøve det en gang

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)