onsdag den 21. december 2016

Hjemmelavet fyldt chokolade

Når du har set og læst om andre lave fyldt chokolade, kan du godt blive meget skræmt. For chokoladen skal have en helt rigtige temperatur for at knækket bliver perfekt.


Indrømmet så var jeg også noget nervøs første gang jeg lavede fyldt chokolade, men opdagede at jeg havde valgt at købe nogle forme som gjorde at selv om temperaturen ikke var 100 % korrekt så kunne resultatet godt kommet ud. Derefter har jeg hver gang lavet mit fyldt chokolade i silikoneforme. Jeg vælger ofte at smelte chokoladen i mikroovnen. Det synes jeg er lidt nemmere at styre.

Når du så hører reaktionen for dem som smager dit hjemmelavet chokolade, er du slet ikke i tvivl om at det skal gentages. Kærestens søn snakker stadig om de rigtig gode chokolade med hjemmelavet karamel jeg lavede for et par år siden - og gentager hvert år, til stor glæde. Så jeg har naturligvis også lovet at lave en portion hjemmelavet chokolade til juleaften i år igen.

Personligt vil jeg klart anbefale dig at kaste dig over forsøget. Vælg at gøre det på et tidspunkt hvor du ikke er presset tidsmæssigt, så du lige kan bruge de 10 minutter ekstra det tager.

Huskelisten for temperaturen ved chokolade er:

  • mørk chokolade (fra ca 50 %) 31-32 grader
  • lys chokolade 30-31 grader
  • hvid chokolade 29-30 grader

Forslag til fyld:

Belært af erfaring vil jeg tilføje at du skal huske at når du kommer fyldet i formene, så skal bagefter også være plads til chokolade i bunden. En gang jeg kom rigtig god med fyld i formene, kom fyldet helt op til kanten på formen. Dermed kunne chokoladen i bunden ikke støbes sammen med chokoladekanterne

Når du nu er færdig med at lave fyldt chokolade så har du formentlig nogle små rester af chokolade. Her vil jeg anbefale at smelte chokolade en ekstra gang og vende en portion mandler der i. Det giver
disse chokolade mandler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)