fredag den 9. december 2016

Jødekager

Det er mange år siden jeg sidst har smagt en hjemmebagt jødekage. Men jeg kan huske at jeg som barn var helt vild med den småkage.



Som med finskbrødet, så søgte jeg også her lidt rundt på nettet. Nogle opskrifter vil have at du ruller dejen ud og så stikker småkagerne ud. Det er også sådan jeg husker det fra min barndom. Men da jeg kom til en opskrift fra Claus Meyer, hvor du ruller dejen til en pølse og skærer skiver af den, var jeg solgt.


For det er jo en butterdejs lignende dej og derved skal den helst ikke rulle ud for mange gange.

165 g hvedemel
125 g smør
100 g sukker
1 æggeblomme

Pynt:
1 1/2 spsk sukker
1/2 spsk kanel
25 g hakkede mandler (eller hasselnødder)
æggehvide eller fløde

Skær smørret i små stykker og smulder det sammen med melet. Tilsæt æggeblommen og sukker. Saml derefter hurtigt dejen til en ensartet masse. Rul det til en pølse med en diameter på ca 5 cm. Pak pølsen ind og kom den på køl i 2-3 timer (eller på frost).

Rør kanel og sukker sammen til kanelsukker. Skær tynde skiver af dejen (ca 3-4 mm). Pensel stykkerne med æg (jeg brugte kun æggeblomme), drys derefter kanelsukker og mandler på småkagerne.

Bages ved 200 grader i ca 5 minutter - de skal bare blive lysebrune

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)