tirsdag den 27. december 2016

Mandel-chokolade muffins lavet med rester af kirsebærsaucen

Det er sikkert ikke kun mig som har en rest kirsebærsauce efter julemaden. Personligt elsker jeg ris a la mande, men på et tidspunkt har du fået nok.


Disse muffins er derfor lavet med udgangspunkt i nogle de rester du har efter juledagene. Nemlig chokolade, marcipan, nødder og kirsebærsauce. Nøddemel kan laves af de rester af nødder du har efter julen og så kommes en tur i minihakkeren. Den mørke chokolade blev lavet en rest fyldt chokolade som bare blev hakket groft.


Resultatet blev så godt at jeg ligefrem overvejer at gå på rov i butikkerne efter en portion kirsebærsauce til.

ca 8 almindelige eller 16 mini muffin
100 g smør
100 g (mørk)chokolade
85 g kirsebærsauce
75 g marcipan
70 g hvedemel
50 g nøddemel
25 g sukker
2 æg
2 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker

Riv marcipanen i smørret, og piske det sammen med sukker samt æg luftigt sammen. Kom derefter kirsebærsauce og nøddemel i og rør rundt. Bland melet sammen med bagepulver og vaniljesukker og vend det i dejen. Kom til sidst den groft hakket chokolade i.

Jeg kom det i mine minimuffinsforme (ca 30 g dej pr form) men du kan også nemt bage det i almindelige muffinsforme.

Bagte dem ved 190 grader i ca 15 minutter




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)