onsdag den 7. december 2016

Mors finskbrød

I år valgte jeg at kaste mig over en god gammel klassisk julesmåkage - nemlig finskbrød. Efter at have søgt lidt rundt på nettet efter forskellige opskrifter hvor der i nogle indgik æg eller æggeblommer, fandt jeg min mors gamle kogebog frem.



Jeg kan huske at vi altid havde en portion perlesukker i køkkenskabet da jeg var barn. Det blev brugt til henholdsvis finskbrød og nogle butterdejeskringler min far gerne ville have. Indrømmet så har jeg ikke perlesukker, og ville ikke købe en portion som skulle bruges ind imellem, så jeg valgte blot komme almindelig sukker på.


Men da jeg skulle pensle dejen kom jeg pludselig i tvivl, for jeg synes at huske de blev penslet med fløde og ikke æggehvide. Og ganske rigtig stod der i kogebogen at de skulle pensles med fløde. Men du kan også nemt vælge æggehviderne.

125 g hvedemel
88 g smør
38 g sukker







500 g hvedemel
350 g smør
150 g sukker

Sigt melet over det kolde smør. Tilsæt sukke og saml hurtigt dejen. Rul den ud til nogle stænger på tykkelse med en finger. Pres stængerne flade (ca 4 mm). Pensel med æggehvids (eller fløde) og kom sukker og nøddeflager på. Skær småkagerne i den størrelse du ønsker og kom dem på bagepladen med lidt afstand (for de flyder lidt ud)

bages ved 200 grader i ca 8-10 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)