fredag den 30. december 2016

Nemt kransekage med nougat (eller chokolade)

Disse kransekage stykker med nougat blev inpulsivt bagt her i eftermiddags. Fra jeg startede til de kom i ovnen, gik der max ti minutter.




Både kæresten og jeg vedtog at der er nogle af de bedste stykker kransekage vi har smagt længe, Så nu har jeg vist efter en del forsøg fundet det perfekte kombination af sukker og marcipan til kransekage. Ideen med at komme nougat i dem fik jeg fra en reklame fra Odense marcipan

Da jeg har dårlig erfaring med at anvende sprøjteposer til kransekage, valgte jeg i stedet at lave små runde kugler (15 gram). Du bruger derefter en rundt grydeskafte og presser ned i hver af kuglerne, så de dels bliver flade og der bliver en fordybning i dem.

Bages ved 220 grader i ca 8 minutter. Lad dem køle af inden du kommer smeltet nougate eller chokolade i dem.

Så er der kun at lave et par smagstest inden de nydes til champangne eller asti i morgen aften.


Til ca 16 stykker:
200 g marcipan
50 g sukker
50 g nougat eller chokolade
20 g æggehvide

Kom æggehvider og sukker i en skål og kom det over et lunt vandbad. Rør rundt i det til sukkeret er smeletet.

Del marcipanen i grove stykker og kom ca 1/3 del af sukker massen i og ælt det sammen. Kom resten af sukkermassen i af 2 omgange. Ælt massen godt igennem inden du triller det til kugler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)