mandag den 19. december 2016

Rugbrød med smagen af jul - julerugbrød

Dette julerugbrød blev første gang bagt som et rent eksperiment - og jeg blev så glad for det, at jeg har tilføjet det til julens bagetraditioner. Så hvad var mere oplagt end at have det på brunchbordet til min fødseldag, som jeg valgte at holde 1. søndag i advent.





Det passer måske ikke så godt til silden til julefrokosten, men jeg kan godt lide det sammen med medister eller flæskesteg (kan dog ikke anbefale det til fiskefile). Samtidig smager det faktisk også super godt med bare lidt smør på.

Et julerugbrød
50 g hørfrø
50 g havregryn
50 g mandler
50 g valnødder
300 g vand
5 g salt

Sættes i blød i et par timer (jeg lod det stå ved stuetemperatur i ca 12 timer)

150 g rugmel
150 g hvedemel
100 g mørk sirup
75 g vand
45 g honning
5 g gær
1/4 tsk allehånde
1/2 tsk kanel
1 knivspids ingefær
1 1/2 knivspids nelliker


Smulder gæren ud i melblandingen, tilsæt de i blødsatte nødder, krydderier, vand sirup samt honning og ælt dejen sammen.

Kom dejen i en smurt form og stil den køligt i 12-24 timer. Stil derefter dejen ved stuetemperatur et par timer inden den bages ved 180 grader i  80 minutter. Lad rugbrødet blive koldt inden du skære i det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)