fredag den 6. januar 2017

Gode boller med masser af fuldkorn og kerner - hvilke typer af mel og kerner

Som nævnt i mit forige indlæg, så er der her i starten af januar fokus på at spise sundt - og brødet er i den forbindelse her i høj fokus. Nogle fravælger helt brødet, det vil jeg aldrig kunne. Så hvorfor ikke i stedet prøve at bage nogle boller som er sunde - og luftige.

Vi kender godt det med at man vil forsøge at bage nogle sunde boller og det ender næsten med at være betonsten man spiser.

Idet jeg er glad for at bage og bager meget, er jeg endt med at have en hel skuffe til de poser med mel og kerner jeg bruger. Men der er ingen grund til at styrte ud og købe flere forskellige typer mel og kerner. Du kan faktisk nøjes med meget få.



Når jeg bager boller eller brød så er det gerne ud fra princippet 3-2-1. Dvs 3 dele almindelige hvedemel, 2 dele fuldkornsmel og 1 del kerner. Hvis vi tager udgangpunkt i dejen hvor der samlet er 600 g mel i dejen, så er det 300 g almindelig hvedemel, 200 g fuldkornsmel, 100 g kerner, 325 g vand, 12 g salt og 10 g gær.

Almindelig hvedemel - her kan du vælge kun at anvende en type mel, men du kan også blande forskellige typer sammen . Det kan være almindelig hvedemel, speltmel, sigtet rugmel, grahamsmel, sigtet durummel og andet mel som er sigtet.

Når du køber almindelig hvedemel behøver du ikke købe dyre varianter. Kik efter proteinindholdet i melet. Hvis den er på 12 g pr 100 g (eller over), så er det rigtig godt mel. Det høje proteindhold gør nemlig at dejen hæver endnu bedre. Hvis du vælger at købe hvedemel som kun skal bruges til at bage boller og brød, så vil jeg klart anbefale manitobamel. Dette mel har et højt glutenindhold og derved hæver det færdige resultat flot og bliver luftigt - selv hvis der er meget fuldkornsmel i.

Det høje glutenindhold er tilgengæld ikke en fordel hvis du skal bage kager (eller rugbrød). Her vælger jeg ofte butikkens billigeste hvedemel.

Fuldkornsmel - her kan du igen vælge kun at anvende en type mel, eller blande forskellige slags sammen. Det kan være fuldkornshvedemel, (groft) rugmel, durummel og andet fuldkorns eller groft mel.

Hvis du har lyst til at prøve også at bage rugbrød, vil jeg anbefale groft rugmel. For det er samme type rugmel du anvender til rugbrød.


Du kan også anvende havregryn som fuldkornsmel. Men hvis du gør dette skal det helst kun være 100 g idet dens bageevne ikke er så god (synes jeg). Hvis du anvender havregryn skal du samtidig være opmærksom på at det suger meget mere væske end almindelig fuldkorns mel. Så hvis du fx anvender 100 g havregryn, så tilsæt samtidig 100 g ekstra væske til dejen

Kerner - her skal du være opmærksom på at nogle typer kerner suger mindre væske end andre samtidig indeholder nogle kerner flere kalorier end andre. Jeg anvender derfor ofte bare knækkede rug eller hvedekerne pga kalorieindholdet.

Hvis du har lyst til at prøve også at bage rugbrød, vil jeg anbefale du køber knækkede rugkerner, da du også anvender dem til rugbrød.

Hvis du anvender græskarkerne eller sesamfrø skal du være opmærksom på at disse kerner ikke suger den store mængde væske. Hvis du fx anvender 50 g af sesamfrø skal væskemængden reduceres med 25 g.

Efterhånden vil du opleve at der er bestemte typer (og mærker) af mel du foretrækker frem for andre. Derfor er jeg opmærksom når fx, bilka har tilbud på min favorit fuldkornsmel (som er Skærtoft mølle). Så jeg har faktisk et lille lager af forskellige typer af mel jeg bruger meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)