onsdag den 18. januar 2017

Nøddebund til chokolade, frugt eller is

En af de opskrifter som hitter mest på bloggen er min opskrift på hjemmelavet is på nøddebund.

Jeg fik dog lyst til at lege lidt med en anden nøddebund som kan anvendes til (hjemmelavet)is, frisk frugt eller chokolade fugde.



Denne bund er utrolig nem at lave. Du kan lave bunden i forvejen og så bare tage den op af fryseren når den skal bruges. Men den kan holde sig frisk nogle dage uden at blive frossen.

Du bestemmer selv hvor tyk du ønsker bunden. Jeg lavede min bund ca 15*21 og så var den ca 2 cm høj. Men du kan også nemt lave den ca 20*30 hvor bunden så bliver det tyndere. Den tynde bund vil jeg klart anbefale hvis den skal bruges til frugt eller pyntes med softice. Men idet min skulle anvendes til chokolade fugde, så måtte bunden godt være lidt tyk


140 g sukker
90 g blødt smør
90 g hasselnøddemel eller hele hasselnødder
35 g hvedemel
1 æggehvider  (30 g)


Pisk smør og sukker sammen og tilsæt hasselnøddemelet. Kom derefter æggehviden i, og pisk dejen igennem inden hvedemelet tilsættes. Sæt dejen på køl i nogle timer så den bliver kold.

Tryk dejen ud i en lille bradepande, som er smut med smør. Bag dejen ved 180 grader varmluft i ca 25-30 minutter til bunden bliver gylden. Den skal nok kun have 15-20 minutter vis den er tyndere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)