mandag den 23. januar 2017

Nemme skagensstykker

Det er yderst sjældent at vi køber rundstykker hos bageren. Men hvis vi endelig gør så er det meget ofte skagensstykker. Så da jeg skulle bage morgenbrød i sidste weekend, valgte jeg at bage en portion skagensstykker.

Normalt når jeg bager skagensstykker følger jeg enten denne eller denne opskrift. Men de indeholder begge rugkerner, og jeg havde lyst til en portion uden dette. Derfor valgte jeg kun at komme solsikkekerne i brødet.

Resultatet blev nogle rigtig lækre skagensstykker, som smager rigtig godt nybagt og også de næste dage.

ca 15 styk
550 g vand
500 g manitobamel
300 g fuldkorns ølandshvedemel
100 g solsikkekerner
15 g gær
10 g salt
+ solsikkekerne til pynt

Kom begge slags mel i skålen, smulder gæret ud i melet og ælt resten af ingredienserne sammen. Lad dejen hæve på køkkenbordet en times tid inden du stiller den på køl i 12-36 timer.

Kom nogle solsikkekerne på en tallerken og noget vand i en skål. Dyb dine hænder i vandet og tag en klump dej i den størrelse du ønsker bollerne skal have. Form derefter bollen og pres bunden af bollen ned i solsikkekerne.

Dermed har vandet to virkninger, det sørger for at dejen ikke hænger i dine hænder samt sikre at solsikkekerne hænger fast.

Bollerne bages ved 250 grader i ca 18 minutter.



4 kommentarer:

  1. Hvor længe skal de hæve efter at være blevet formet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lader dem slet ikke hæve, men former dem og kommer dem derefter i ovnen. Ved at de er langtidshævet så springer jeg meget ofte den sidste hævning over

      Slet
    2. Mange tak! Dvs. at du ikke ælter dejen efter hævningen, men bare tager en klump dej, som bliver let formet? Bare for at være helt klar på det...

      Slet
    3. Ja det gør jeg - for jeg synes ikke den ekstra æltning giver nok til dejen

      Slet

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)