onsdag den 25. januar 2017

Rugbrødsromkugler

Lige siden jeg første gang blev introduceret til romkugler med dadler har jeg været vild med dem. De smager utrolig godt og er nemme at lave hvis du pludselig bliver lidt lækkersulten.



Da kæresten før jul fortalte at en kollegae havde lavet dadelkuger hvor der også var rugbrød i, var jeg først lidt skeptisk. Men tænkte så, hvorfor ikke prøve det. Jeg må nok indrømme at det bliver den måde vi laver dadel-romkugler på fremadrettet. Du kan på ingen måde smage rugbrødet, og så bilder jeg mig ind at rugbrødet giver lidt fibre til kuglerne.

Jeg valgte at bruge rugbrød hvor der var masser af kerner i, det synes jeg ikke er noget problem hvis du bare sørger for at hakke det rigtig godt i mini hakkeren/food processoren.


125 g dadler
100 g rugbrød
75 g havregryn
25 g vand
25 g nødder
2 spsk kakaopulver
2 spsk romesens
1 spsk marmelade
1 spsk kokosmel

Skær rugbrødet i nogle grove stykker og kom det sammen med vand i minihakkeren og giv det et par omgange.

Fjern stenene fra dadlerne, kom derefter dem og nødderne i minihakkeren og hak det til igennem iet par gange inden du tilsætter havregryn. Hak det til det får en ensartet konsistens.

Tilsæt resten af ingredienserne og hak massen godt igennem inden stiller dejen på køl i 1/2 - 1 time.

Trilles til kugler der kan vendes i kokosmel, kakaribs eller andet. Jeg valgte at komme smeltet chokolade over nogle af dem. Det kan også anbefales


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)