mandag den 30. januar 2017

Stenalderbrød - god til snack

Her i julen kom kæresten og jeg til at snakke om stenalderbrød og hvordan de egentlig laves. Så derfor søgte jeg lidt rundt på nettet for at få inspiration. Der findes flere forskellige opskrifter, men jeg endte med at forsøge mig med dette eksperiment. Mange opskrifter indeholder valnødder, men jeg valgte at anvende hasselnødder i stedet for




Samtidig reducerede jeg mængden af olie til halvdelen af hvad som ellers er i mange opskrifter - og jeg synes på ingen måde at det færdige resultat bar præg af et reduceret indhold af olie. Så en anden gang bytter jeg om på mængden af olie og vand.




Personligt vil jeg ikke erstatte stenalderbrødet med almindelig rugbrød til fx frokost. Synes ikke det passer sammen. Men jeg kan nemt bruge det som en snack, eller sammen med en banan til en hurtig frokost.

Smagen af brødet er rigtig godt, men du skal være opmærksom på at brødet indeholder mere olie, samt en høj mængde af nødder og kerne sammenholdt med almindelig brød. Så du skal ikke spise det for at tabe dig. 

100 g græskarkerner
100 g solsikkekerner
100 g mandler
100 g hørfrø
100 g hasselnødder
5 æg
50 g olie
25 g vand
2 tsk salt

Pisk æggene sammen i en skål, tilsæt kerner, nødder samt salt og rør det sammen. Rør derefter olien i. Jeg valgte at give kerner lidt tid til at opsuge noget af æggemasse inden jeg bagte brødet. Derfor lod jeg det stå på køl i ca 30 minutter inden det blev bagt

Bages ved 160 grader i 70 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)