mandag den 9. januar 2017

Tips til hjemmebagt rugbrød - og hvorfor selv bage det

For mig er der flere rigtig god grund til selv at bage vores rugbrød. Før jeg selv bagte vores rugbrød var jeg ikke så vild med (købe)rugbrød, syntes det var tørt og kedeligt. Der er ikke E-XXX eller andre tilsætningstoffer i brødet. Samtidig synes jeg det er rigtig nemt at bage. Så derfor vil jeg prøve at give nogle af mine tips videre hvordan du kan bage et vellykket rugbrød selv.


Første spørgsmål fra mange er gerne om det ikke er besværligt det med surdej. Indrømmet så har jeg faktisk ikke anvendt surdej i rugbrødet i flere år. Årsagen var ikke at det var besværligt med surdejen, men at vi begge syntes at det færdige resultat var for syrligt. Men hvis du ønske at anvende surdej, så vil jeg anbefale denne opskrift til at starte din surdej. I stedet anvender jeg enten kærnemælk eller vand i mit rugbrød.

Jeg har lagt mange forskellige opskrifter på rugbrød på bloggen, så du kan få inspiration til rigtig mange varianter her.

Men lad os starte med en enkel opskrift, så du ikke skal ud og købe meget forskellige mel. Denne opskrift kan samtidig være din skabelon når du vil lege lidt med andre typer kerner. Max 50 % af det mel du bruger må være fuldkorn, men ikke noget af det må være groft. Hvis jeg anvender for groft mel (eller for meget fuldkornsmel) så synes jeg skiverne af det færdige resultat har tendens til at smuldre.

1 rugbrød (form på 3 liter)
750 g vand
300 g hvedemel
300 g rugmel
200 g rugkerner
150 g hørfrø eller sesamfrø
100 g solsikkekerner eller græskarkerner
30 g maltmel eller maltsirup
15 g gær
15 g salt

Sæt alle kernerne i blød i 450 g vand (dvs 1:1 imellem vand og kerner) i mindst 2 timer (evt til næste dag i køleskabet). Det er vigtigt at kernerne får suget en masse væske inden du ælter dejen sammen. Dermed bliver de ikke så hårde.

Smulder gæren ud i melet, tilsæt derefter resten af ingredienserne og ælt dejen godt sammen (jeg ælter gerne 5 minutter). Kom det derefter i en smurt rugbrødsform og lad det evt stå ved køkkentemperatur en times tid inden du stille det i køleskabet i 12-36 timer.
Når du tager formen ud af køleskabet skal det stå 2-4 timer inden du bager det. Dejen må nemlig ikke være for kold når den kommer i ovnen (så sprækker det nemlig).

Så kommer vi til det sidste punkt som kan ødelægge det færdige resultat, for hvor lang tid skal dit rugbrød have? Har du mulighed for at komme et stegetermometer i brødet, så vil jeg klart anbefale det. For når brødet har en temperatur på 96 grader så er det bagt, du kan læse mere om det her. Jeg bruger termometer de første jeg tester en ny opskrift/form. Når jeg så har lært at det skal have xx minutter så anvender jeg det i stedet for.

Når jeg bager rugbrød i min rugbrødsform så ved jeg at de skal have 70 minutter ved 180 grader hvorefter jeg tager brødet ud af formen, ændre varmen til varmluft og giver da så 15 minutter til. Når jeg har taget rugbrødet ud af ovnen, pakker jeg det ind i et viskestykke og så får lov til at hvile til næste dag inden jeg skære det i stykker. Det vi ikke kan nå at spise i løbet af nogle dage, kommer jeg i fryseren og tager op efterhånden som vi skal bruge det.

Er uheldet ud og dit færdige resultat ikke blev som forventet, så er helt nogle hints til hvad som kan være årsagen. Samtidig kan du altid anvende det færdige resultat til en portion boller. Lov mig at du prøver et par gang inden du vedtager at det med at selv bage rugbrødet ikke kan lykkes for dig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)