onsdag den 22. februar 2017

Fastelavnsboller med creme og remonce

Kombinationen af både creme og remonce i fastelavnsboller synes jeg er rigtig god. Så derfor skulle der også laves sådan en portion da jeg bagte fastelavnsboller. Denne gang skulle jeg dog bruge fastelavnsbollerne samme dag, så derfor blev de ikke lavet som koldthævet i denne omgang.





6 boller:
125 g hvedemel
35 g smør
12 g gær
1/2 dl mælk
1/2 æg eller en æggeblomme
8 g sukker
lidt salt

Remonce:
40 g smør
40 g revet marcipan
40 g sukker
evt chokolade til fyld og pynt

Creme:
Budding pulver.


Rent praktisk valgte jeg ikke alt lave vaniljecremen fra bunden. Jeg har forsøgt med den såkaldte bagefaste vaniljecreme, som jeg ikke synes er bagefast. Derfor valgte jeg den version som en del bagere eftersigende selv anvender. Nemlig budding. Lav derfor buddingen ud fra opskriften på posen

Dej:
Smulder gæren i melet og tilsæt sukker. Ælt smør, æg og mælk i og tilsæt et lille drys salt. Form dejen til en kugle og lad den hæve under viskestykke en times tid. Rul dejen ud i til ca 1/2 cm tykkelse og del den i 6-8 lige store firekanter. Jo tynder du ruller dejen ud, desto større risiko er der for at dejen sprækker under bagning. Så den må ikke være for papirtynd

Remonce:
Pisk sukker og marcipan sammen og tilsæt smørret lidt ad gangen.


Boller:
Kom en tsk remonce og en tsk creme/budding på hvert stykke dej. Du kan også vælge at komme lidt chokolade i. I nogle af bollerne kom jeg lidt mere i - og det flød ud igen.
Nu kommer du til en punkt som kan give anledning til hovedbrud - for hvordan folder du bollerne så indholdet ikke fylder ud under bagningen. Jeg lavede nogle forskellige varianter, men de boller som holdt på fyldt var klart dem som var foldet således: fold to sider ind over hinanden, fold dernæst de to resterende sider ind over hinanden og klem forsigtig folderne sammen. Stil nu bollerne på folderne og lad dem hæve i ca 30 minutter (må godt hæve op til en time)

Bages ved 200 g i ca 15 minutter til de er gylden brune. Du kan vælge at komme et stykke pålægschokolade på dem så snart de kommer ud - så smelter det nemlig fint.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)