fredag den 3. februar 2017

Karameldrøm med mandler og chokolade

Denne karamelkage (som også kan laves som muffins) fandt jeg oprindeligt hos en anden blogger. Men jeg kunne simpelthen ikke få forholdet mellem vand og dadler/chokolade til at hænge sammen. Resultatet blev en meget flydende bund og creme. Men idet jeg syntes at smagen var rigtig god, kastede jeg mig over at justere opskriften til, så mængden af vand blev justeret.



En lille springform
200 g dadler
100 g mandler (eller mandelmel)
80 g mørk smeltet chokolade
45 g havregryn
40 g vand
40 g karamel
lidt salt
1 spsk kokosolie

Kom 100 g dadler og mandlerne i minihakker. Hak det så fint som det er muligt.

Smelt kokosolien og kom det sammen med vand, havregryn og salt i en skål. Tilsæt derefter mandel/dadlemassen.

Pres massen ud i enten nogle silikoneforme eller en springform.

Hak derefter resten af dadlerne i minihakkeren. Tilsæt derefter smeltet chokolade.

Fordel først et tyndt lag karamel (du bestemmer selv hvor meget) og dernæst chokoladecremen.

Stil kagen på køl i nogle timer (eller en dags tid).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)