mandag den 20. marts 2017

Bygsmåkager

For et par år siden læste jeg i en artikel/bog om Claus Meyer at han mente at der altid skulle være en dåse med nogle gode småkager - jeg må give ham ret. Fordelen er at der altid lige er noget lækkert hvis der kommer gæster, ulempen er at der kan gå "mus" i dåsen.


Belært af erfaring fra de andre gang jeg har bagt disse småskager så laver jeg kun en halv portion af den oprindelig for det giver 20 småkager eller ca 10 cookies. Det er nogle lækre og sprøde småkager som passer perfekt til en hyggestund.


10 cookies eller ca 20 småkager
80 g bygflager
60 g tørrede blåbær/tranebær
60 g sukker
60 g hvedemel
60 g blødt smør
50 g brun farin
1 ægblomme
1/2 spsk mælk
1/4 tsk natron
1/4 tsk bagepulver
1/4 tsk salt

Sigt mel, natron, bagepulver og salt sammen i en skål.

Kom smør og begge slags sukker i en anden skål og rør det sammen. Tilsæt æggeblomme og mælk og pisk det sammen.

Rør melblandingen i æggemassen. Kom derefter bygflager og tørret bær i og rør det hele sammen.

Sæt skefulde (en spsk giver store cookies, en tsk giver småkager) på en bageplade - god afstand. Bages ved 180 grader i 10-12 minutter. Idet de flyder ud under bagningen kan denne portion ikke være på en bageplade. Jeg bagte 16 småkager på en bageplade og det var det højeste der kunne være på pladen for at de ikke flød sammen under bagningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)