mandag den 13. marts 2017

Medaljer med nougatefløde


En af de kager jeg og min yngste storebror kunne spise rigtig mange af som barn var medaljer. Men jeg har aldrig selv bagt dem. Så da jeg skulle bage en dessert tærte, men havde for meget mørdej, valgte jeg at bruge resten til medaljer.




Jeg rullede dejen ud i ca 5 mm tykkelse og stak dejen ud med en udstikker på ca 5 cm i diameter - du bestemmer helt selv størrelsen på dem.


Bages ved 190 grader i ca 5 minutter. Lad dem nu køle af ind til du skal bruge dem - de kan nemt holde i tætlukket dåse i nogle uger.

Den klassiske medalje som jeg husker det er med en ring af flødeskum, creme i midten, toppen på, glasur på toppen som tilsidst pyntes med lidt flødestyk og gele.

Jeg valgte en lidt anden løsning. Nemlig piskefløde hvor jeg havde kommet nougat i.

2 dl piskefløde
50 g nougat

Smelt nougaten i mikronen og vend den i fløden. Pisk fløde (skal ikke være helt stiv). Kom det i en sprøjtepose og fordel det på halvdelen af bundene. Kom de andre medalje ovenpå nougatfløden. Du kan evt komme lidt glasur oven på toppen.

Disse kager skal helst spises lige når de er lagt sammen, ellers bliver bundene for bløde.

Et lille tips - skulle du nu ikke få lavet medalje alligevel, så kan bundene også nemt bruges til hindbærsnitter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)