onsdag den 8. marts 2017

Nemt og lækkert pestebrød

Dette pestobrød er efterhånden blevet bagt mange gange. Du kan anvende peste, hvidløgssmør eller anden kryddersmør som fyld i brødet. Jeg anvender ofte en blanding af halv pesto og halv smør. Det synes jeg giver et rigtig godt mix.




2 små eller et stor flutes
200 g manitobamel
175 g vand
50 g fuldkorns durummel
8 g salt
10 g gær
pesto og smør

Smulder gæren ud i melet og ælt vand samt 5 g salt i. Ælt dejen godt igennem og lad den evt hæve 30 minutter ved køkkentemperatur inden du stiller den i køleskabet i 12-36 timer.

Jeg delt dejen i to og rullede den ud i ca 5 mm tykkelser (må helst ikke være for tyk) og ca en størrelse på ca 15*25.

Bland pesto og smør samme - og kom evt lidt salt i blandingen. Jeg gjorde det ikke første gang, men både min og kærestens dom var at det kunne det godt bruge.

Smør pestoblandingen på dejen - dog ikke på de sidste 3 cm på den lange led. Rul derefter dejen sammen som en roulade, sådan at du slutter af med der hvor der ikke er smurt pesto på.

Skær eller klip dejen på langs - dog ikke de sidste 2 cm. Snog derefter dejen sammen som om du fletter den. Lad dejen hæve mindst en times tid ved køkkentemperatur inden du bager den ved 225 grader i ca 16 minutter.

Lad brødet hvile et par minutter inden du skære det i stykker - ikke for små stykker. Brødet skal helst serveres lunt men smager også rigtig godt hvis det er blevet koldt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)