onsdag den 1. marts 2017

Pistolettes - lidt anderledes boller



Nogle gang så falder jeg på nettet over nogle ukendte navne på brød og boller. Dette var tilfældet da jeg så en opskrift på Pistolettes første gang. For det havde jeg aldrig hørt om før.


Efter lidt søgning på nettet kunne jeg konstatere at det er mange forskellige opskrifter på det og forklaring om det oprindelse (tysk, fransk eller belgisk). Men fælles for dem alle er at det er en bolle som trykkes/rulles flad efter første hævning.

ca 15 styk
500 g vand
400 g manitobamel
200 g fuldkornsmel
60 g speltmel
60 g havregryn
10 g gær
8 g salt


Bland alt melet samme og smulder gæren ud i det. Ælt resten af ingredienserne i og ælt dejen i ca 5 minutter. Lad dejen hæve ved køkkentemperatur i ca 1 time inden det kommer i køleskabet i 12-36 timer.

Tag dejen ud og form bollerne (ca 80 gram stykket). På billedet nedenfor har jeg forsøgt at vise de step du skal igennem. Tryk først dejen flad med hånden i et aflang stykke. Fold derefter dejen ind mod midten fra den aflange side, og derefter enden mod midten.

Vend bollen om og pres et stort grydeskaft ind i midten. Kom bollenpå en bageplade og lad den hæve i 2-3 timer inden de bages ved 250 grader i ca 16 minutter






Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)