fredag den 28. april 2017

Boller med øl


Det er ofte i rugbrød at der anvendes øl, men da jeg skulle bage en portion boller som dels skulle bruges til morgenmad og til aftensmad, fik jeg lyst til at komme lidt øl i. Kæresten klagede ikke, for jeg skulle nemlig ikke bruge en hel dåse øl.


Indrømmet så kan du hverken smage eller lugte øllet direkte, men jeg synes det giver en sødme til det færdige resultat

12 boller
400 g manitobamel
400 g vand
200 g fuldkornshvedemel'
100 g hvedekerne
100 g øl
10 g gær
10 g salt


Sæt kernerne i blød i øllet i mindst en times tid (jeg lod det stå i køleskabet et døgn) inden du kommer resten af ingredienserne i. Når gæren er smuldre ud i melet, æltes dejen i 5-10 minutter, Lad dejen hæve ved køkkentemperatur en times tid inden du stiller den i køleskabet i 12-36 timer.

Form bollerne i den størrelse du ønsker og bag dem ved 250 grader i ca 18 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)