onsdag den 26. april 2017

Chia-gulerodsbrud uden æg

Da jeg en torsdag aften skulle ælte dejen til weekendens boller have jeg lyst til at lave en portion gulerodsbrud som er nogle rigtig lækre boller. Men jeg havde inden æg, så jeg måtte tænke lidt alternativt. Jeg tog udgangspunkt i min normale opskrift til gulerodsbrud, samtidig søgte jeg inspiration i min tips om hvad kan erstatte æg.




Resultatet blev nogle rigtig lækre gulerodsbrud, som blev bagt fredag aften - og de sidste blev spist søndag, og var stadig lækre svampet.




ca 15  stk
450 g manitoba mel
375 g vand
200 g fuldkorns ølandshvedemel
100 g solsikker
50 g smeltet smør
15 g gær
10 g salt
5 spsk vand
1 1/2 spsk chiafrø
3 revne gulerødder



Smulder gæren ud i melet. Tilsæt vand og ælt dejen sammen. Ælt smør og salt i. Dejen skal være fast  og smidig. Lad dejen hæve i køleskabet i 8-24 timer.

Stil den derefter på køkkenbordet et par timer inden du hælder den ud på bordet og lav en fordybning i den. Rør chiafrø og de 5 spsk vand sammen i et glas og lad det stå i gerne 30 minutter.
Kom gulerødder, chiablandingen samt solsikker i fordybningen i dejen. Fold nu dejen sammen til en stor bolle. Hæk dejen i små stykker med en kniv eller dejskraber, imens du hele tiden får chiablandingen ind i dejen. 

Dejen skal ikke være jævn, men sammenhængende som en hakkebøf. Laves ca 15 stykker, som forsigtigt løftes på bagepladen og bages ved 250 grader i ca 15 minutter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)