mandag den 1. maj 2017

Hjemmebagt rugbrød

Taget i betragtning at jeg bager utrolig meget rugbrød, så er det sjældent at det kommer på bloggen. For jeg må indrømme at det næsten altid er samme opskrift jeg anvender. Du kan godt eksperimentere med rugbrød, men problemet er at hvis et rugbrød bliver for luftigt så oplever jeg at det smuldre når jeg skære skiver af det.


For at undgå dette anvender jeg meget ofte et bestemt mix af kerner (både små og store) for at undgå for mange luft lommer. Nogle gange oplevede jeg dem stadig, derfor testede jeg videre. I sidste omgang fandt jeg det perfekte mix og kunne i den forbindelse at der var stor forskel på om jeg tilsatte 300 g eller 330 g vand til sidst. Rugbrødet til højre havde 30 g ekstra væske i dejen, alle andre ingredienserne var nøjagtig det samme og de blev æltet, hævede og bagt samtidig - og i samme type form

Så nu kommer der opskriften på et (for mig) perfekt hjemmebagt rugbrød. Du kan godt anvende surdej (ca 150 g surdej som erstatter samme mængde vand i den sidste æltning)

1 rugbrød (3,3 liter form)
750 g vand
200 g rugkerner
200 g hvedemel
200 g groft rugmel
125 g solsikkekerne (eller græskarkerner)
125 g hørfrø (eller sesamfrø)
100 g fuldkorns speltmel
100 g spelt mel
30 g malt mel
15 g gær
15 g sat


Sæt alle kernerne i blød i 450 g vand i ca 12 timer. Kom derefter alle ingredienserne i, smulder gæren ud i saltet og ælt dejen godt sammen i 5-10 minutter. Fordel dejen jævnt i rugbrødsformen og stil den på køl i 12-36 timer.

Tag dejen ud af køleskabet nogle timer inden du skal bage brødet. Når du kan mærke at formen ikke længere er kold, kan du bage den ved 180 grader i ca 75 minutter (jeg tager den gerne ud af formen de sidste 20 minutter og skifter samtidig til varmluft).

Når brødet er kommet ud af ovnen pakker jeg det ind i et viskestykke til næste dag. Så kan jeg uden problemer skære skriver af det.

Årsagen til at jeg vil have rugbrødsformen ikke er kold når jeg sætter dejen i ovnen, er at jeg ellers ofte oplever at det færdige resultat sprækker sådan at der er en luftlomme i toppen ca 1 cm fra kanten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)