onsdag den 3. maj 2017

Store bededag - og masser af hveder

En dejlig ting ved foråret - ud over at naturen vågner op - er at du har nogle ekstra fridage hist og her. Disse fridag har naturligvis også tilknyttet noget specielt mad og traditioner.

Den af de traditoner jeg elsker rigtig høj er store bededag for jeg elsker nyristede hveder med smør. Jeg husker stadig et par år hvor jeg næsten kun levede af hveder den dag. Men jeg må da indrømme at jeg næsten havde glemt alt om at tiden nærmerede sig for dem i år, indtil jeg hørte nogle efterlyse dem ved bageren i sidste uge.

Så  jeg vist have gang i bagningen af hveder her i weekenden, så man kan testsmage inden selve dagen :-)


De sidste år har jeg bagt koldthævet hveder efter en opskrift af Claus Meyers (dog tilsatte fuldkornsmel og langtidshævet). Resultatet blev nogle rigtig lækre hveder som naturligvis skal gentages i år.

Du kan også vælge at bage en version med meget mere fuldkorn, men jeg har vedtaget at den ene dag om året så behøver der ikke være så meget fuldkorn i bollerne.

Fordelen ved selv at bage dem, er at du selv kan bestemme mængden af (evt.) fuldkorn og kardemomme. Husk der skal lidt kardemomme i, det er med til at give den klassiske smag af hveder.

Da jeg samtidig ikke er så vild med boller som er sammenbagt, så bager jeg ofte mine hveder som særskilte boller. Men hvis du gerne vil have det klassiske look, så sæt bollerne tæt sammen når de skal hæve.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)