onsdag den 28. juni 2017

Pizza horn - med flash back til sommerferien

Der findes pizza snegle så hvorfor ikke også pizza horn. Lige siden vores sommerferie i Heviz/Ungarn for efterhånden nogle år siden har jeg ville prøve at lave pizza horn.




En lækker ting ved både morgen-og aftenbuffetten på hotellet i Heviz var at der også var lidt sødt. Til morgenmaden var det ofte nogle små hapser bestående af butterdej fyldt med creme. Den sidste dag var der også nogle små søde horn hvor der var løbet meget lidt fyld ud. Nok til at jeg kunne se en rød farve, så min tanke var fluks at det måtte være noget marmelade.


Ifølge kæresten så jeg meget sjov i hovedet da jeg havde taget den første bid - for det var ikke marmelade i, men i stedet ketchup med pizza krydderier. Derfor var det lidt sjovt at se nogle af de ændre gæster der også havde taget disse snacks, men sad og dyppede dem i marmelade. Det må virkelig have givet en mærkelig smag.

Indrømmet jeg har ikke hørt om pizza horn før, men hvis vi lige ser bort fra overraskelsen med ketchup i stedet for marmelade, så syntes jeg klart det burde prøves. Jeg tog udgangspunkt i opskrift til mine koldthævet pizzasnegle 

Selve hornene:
400 g hvedemel
350 g vand
200 g fuldkornsmel
15 g gær
10 g salt

Fyld:
Tomat sauce
Skinke
evt ost

Topping:
piske æg
ost

Smulder gæren ud i hvedemelet hvorefter resten (undtaget salt) blandes i. Tilsæt vand til vejen virker blød, hvorefter salten tilsættes. Dejen skal nu æltes ca 5 minutter hvorefter den sættes på køl i 12-24 timer. Jeg lod dejen hvile ca 30 minutter på køkkenbordet inden jeg rullede den ud.

Rulles ud på et meldækket bord og skær ud som du vil lave pølsehorn. Du kan nu selv bestemme hvilket og hvor meget fyld du til have i. Jeg anvendte saucen fra mine almindelige pizza, som jeg dog lod koge lidt ind så den blev mere tyk.

På hver stykke dej kom jeg en spiseskefuld tomat sauce og næsten lige så meget fint hakket skinke. Du kan også vælge at komme lidt ost i. Nu skal hornene rulles forsigtig sammen og samtidig være lukket i kanterne så der ikke flyder noget ud under bagningen.

Hornene pensles med æg og der drysses evt lidt ost oven på inden de kommer i ovnen i ca 15 minutter ved 200 grader.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)