mandag den 11. september 2017

Rugfler med squash

Det er sikker ikke kun os der har masse af squash i haven som skal bruges. Jeg anvender det meget ofte i mine boller - og kan jeg ikke nå at få brugt squashen så river jeg det og kommer det i fryseren. Så har du en portion til at tage op senere.

Denne gang blev squashen anvendt i en portion rugfler, som det er lang tid siden jeg har bagt side. Ved egentlig ikke hvorfor, for de smager rigtig godt



Jeg tog derfor udgangspunkt i min normale opskrift til rugfler og tilsætte revet squash. Idet squash indeholder rigtig meget væske, skal du også reducere i væsken.

ca 15 stk
500 g vand
300 g hvedemel
200 g revet squash
200 g ølands fuldkornshvedemel
125 g groft rugmel
75 g rugkerner
10 g gær
10 g salt

Bland alle meltyperner og rugkerner sammen og smulder gæren ud i det. Tilsæt revet squash, vand og ælt dejen i nogle minutter inden du tilsætter salt og ælter et par minutter til. Resultatet er en meget tynd dej, men det skyldes at rugkerner, rugmelet og fuldkornsmelet opsuger mere væske end almindelig hvedemel.



Stil dejen i køleskabet i 8-24 timer (eller i et koldt rum på 10-12 grader). Hvis det er muligt så stil dejen ved stuetemperatur ca 1 time før du vil bage brødene. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og skær det antal stykker ud som du ønsker. Bages ved 250 grader i ca 25 minutter,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)